Kedves Betegünk!
Az alábbiakban foglaltuk össze mindazokat a tudnivalókat, amelyek fontosak lehetnek az Ön és kísérőik számára az intézményünkben való tartózkodás ideje alatt.
A Házirend betartásával Ön segíti a gyógyító munka eredményességét, az Önt és betegtársait megillető betegjogok érvényesülését, valamint az orvosok és az ápoló személyzet munkáját.
Az egészségügyi ellátás hazánk minden állampolgárának az Egészségügyi Törvény által biztosított joga.
A járóbeteg-szakellátás a beteg folyamatos ellátását, gondozását végző orvos beutalása vagy a beteg jelentkezése alapján egyszeri, ill. alkalomszerű egészségügyi ellátás, továbbá fekvőbeteg-ellátást nem igénylő krónikus betegség esetén a folyamatos szakorvosi gondozás.
Tevékenységünk a gyógyulását segíti elő, a zavartalan ellátás és a betegek nyugalma érdekében kérjük az egészségügyi szolgáltatások igénybevételekor, itt tartózkodásuk alatt az intézményi szabályokat, a gyógykezeléssel kapcsolatban kapott rendelkezéseket és a házirendben foglalt szabályokat betartani. Jelen házirendünk az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény irányelvei alapján készült.
A házirend célja
A Rendelőintézet házirendjének célja, hogy meghatározza mindazokat a szabályokat, melyek ismerete az Intézményben nyújtott egészségügyi szolgáltatások igénybe vevői számára a jogaik rendeltetésszerű gyakorlása, illetve kötelezettségeik teljesítése szempontjából nélkülözhetetlen.
Jelen házirend általános érvényű szabályokat tartalmaz, melyek érvényesek minden betegre és hozzátartozója, az intézmény dolgozóira és látogatóira.
A betegellátás és az intézmény belső rendjére vonatkozó szabályok:
A Rendelőintézet nyitva tartása:
hétfő - péntek: munkanapokon 6:30-21:00-ig
szombat-vasárnap: 9.00-13.00-ig
Fogászati ügyelet: munkaszüneti napokon, illetve heti pihenőnapokon 9.00 -13.00 – ig
Központi háziorvosi ügyelet 3950 Sárospatak, Comenius u. 16. szám alatti telephelyen található. Hétköznapi ügyelet 16 órától reggel 8 óráig, hétvégi ügyelet pihenőnapokon és munkaszüneti napokon 24 órában. Telefonszám: 06-46/477-104
A Rendelőintézet területén egészségügyi szolgáltatás igénybevétele, illetve hivatalos célból (adatszolgáltatás, ügyintézés, betegszállítás, betegkísérés, stb.) történő tartózkodás lehetséges.
Kérjük, ügyeljenek a Rendelőintézet rendjére, tisztaságára a várókban és a mellékhelységekben egyaránt.
Óvják a Rendelőintézet vagyonát, töréssel, rongálással okozott kárt annak okozója köteles megtéríteni!
A betegek értékeiért felelősséget nem tudunk vállalni.
A lift rendeltetésszerű használata biztosított a szakrendelések, illetve az alapellátás könnyebb elérése érdekében.
A szakrendelések működése érdekében, kopogással és hangoskodással ne zavarják a napi munkát!
A sürgősségi esetek kivételével csak megfelelő testi higiénével rendelkező betegeket tudjuk ellátni.
Az alkoholos befolyás alatt álló betegek ellátását nem tudjuk vállalni, mivel a kezelésekhez a páciensek aktív részvétele szükséges.
Az orvosi rendelőkben a mobiltelefonok némítása vagy kikapcsolása kötelező.
TILOS
Az orvosi rendelőkben az étkezés mind a betegek, mind a személyzet számára!
Az intézet területére - vakvezető kutya kivételével - állatot behozni!
Az intézmény egész területén az alkoholfogyasztás, és a dohányzás!
Minden olyan tevékenység, amely jogszabályba ütközik, illetve közerkölcsöt sért!
Erős zajjal, szaggal vagy egyéb környezeti ártalommal járó zavaró tevékenység!
Drogok, tiltott doppingszerek, narkotikumok fogyasztása vagy ezekkel való visszaélés!
Az intézmény területére veszélyes anyag és/vagy tárgy, (robbanóanyagok, pirotechnikai eszközök, fegyverek) behozatala!
Az intézményvezető engedélye nélkül kereskedelmi tevékenység, reklám, propaganda, (reklámtáblák, megállító táblák, falragaszok és szórólapok elhelyezése) tiltott szerencsejáték!
Az intézményvezető engedélye nélkül televíziós felvétel és egyéb képi- és/vagy hanganyag rögzítése!
A betegek vizsgálatra, kezelésre jelentkezése
Intézetünkben Betegirányító (Recepció) pultot alakítottunk ki, ahol a munkatársaink a betegeket az adatok rögzítését követően az ellátás helyére irányítják.
A betegirányító munkatársaink információt nyújtanak a rendelések igénybevételének lehetőségeiről, idejéről, helyéről, és a várakozók számáról.
Nem feladatuk az orvosi tanácsadás, nem jogosultak sürgősségi kérés elbírálására, ezeket a kéréseket továbbítják a szakrendelésekre.
A Rendelőintézet egészségügyi szolgáltatásai térítésmentesen vehetők igénybe. Beteg azonosításhoz a személyi igazolványt, lakcím kártyát és TAJ kártyát, illetve szükség esetén orvosi beutalót köteles bemutatni. Külföldi állampolgárok esetén útlevél (amennyiben van, európai egészségbiztosítási kártya - EUCARD).
A beutaló-köteles szakrendeléseket csak érvényes és szabályosan kiállított beutalóval lehet igénybe venni.
Részleges vagy teljes térítési díj ellenében egészségügyi szolgáltatást nyújtunk a biztosítással nem rendelkező személyeknek.
A térítési díj ellenében végzett ellátásokra vonatkozó információkat a Térítési Díj Szabályzat tartalmazza, mely a betegirányító pultnál található.
Előjegyzés:
Kérheti a beteg személyesen vagy telefonon. Telefonos előjegyzést a 47/513-110-es központi számon kell intézni az intézmény nyitvatartási idejében.
Kérjük Önöket, amennyiben nem tudnak az előjegyzett időpontokon a rendeléseinken megjelenni, a zavartalan betegellátás érdekében mihamarabb értesítsék a rendelőintézetet a fenti telefonszámon, így lehetőségünk lesz a várakozó betegek idő előtti ellátására.
Betegek fogadása
A betegek fogadása regisztrációs számok alkalmazásával történik, melyhez regisztrálni kell a betegirányító pultnál.
Az előzetes időpont egyeztetés alapján érkező betegek ellátása elsődleges, azonban kivételt képeznek a sürgősségi, azonnali ellátást igénylő betegek, a mentőszolgálat által szállított betegek, valamint az egészségügyi dolgozók ellátása.
A biztosítással nem rendelkező személyeknek térítési díj ellenében nyújtunk egészségügyi szolgáltatást. A beteg a vizsgálat előtt a pénztárban a díjat köteles befizetni, melyről számlát kap. A térítési díj befizetése után a kért vizsgálatot az intézmény elvégzi.
Rendelések időtartama
A rendelési idők és a szakorvos neve a helyiségek ajtaján, illetve a betegirányító pultnál találhatók, továbbá az intézmény honlapján, a www.spvri.hu címen.
A dolgozókra vonatkozó szabályok
A közalkalmazottak és az egyéb jogviszonyban foglalkoztatott munkatársak kötelesek a számukra előírt munkaidőben pontosan és munkára kész állapotban, védőruhában megjelenni.
A munkavégzés ideje alatt a nevet és beosztást tartalmazó intézményi kitűző, valamint a munkakörre előírt védőfelszerelés viselése kötelező. A dolgozók kötelesek munkahelyüket még időszakos távollét esetén is bezárni. Az esetleges személyzet nélkül és nyitva maradt rendeléseken lévő értéktárgyakért – a rendelőtulajdonát képezők esetében is - a rendelőben dolgozó munkatársak anyagi és fegyelmi felelősséggel tartoznak.
A betegek jogai egészségügyről szóló 1997.évi/CLIV. törvény alapján
Az egészségügyi ellátáshoz való jog
Minden betegnek joga van az egészségi állapota által indokolt, megfelelő, folyamatosan hozzáférhető és az egyenlő bánásmód követelményének megfelelő egészségügyi ellátáshoz.
Az emberi méltósághoz való jog
Az egészségügyi ellátás során a beteg emberi méltóságát tiszteletben kell tartani. A beteget jogainak gyakorlásában csak a jogszabályokban előírt indokolt esetben az ott meghatározott ideig, módon és mértékben lehet korlátozni.
A kapcsolattartás joga
A kapcsolattartás joga megilleti a beteget annak fekvőbeteg gyógyintézeti elhelyezése során.
A látogatók fogadásának jogát a beteg az intézetben meglévő feltételektől függően, betegtársai jogainak tiszteletben tartásával és a betegellátás zavartalanságát biztosítva gyakorolhatja.
A tájékoztatáshoz való jog
A betegnek – az ellátása teljes időtartalma alatt joga van az egészségügyi állapotával, valamint a gyógykezelésével összefüggő teljes körű, mindenre kiterjedő, személyre szabott és egyéniesített felvilágosításra. Amennyiben az ellátás térítésköteles, a betegnek joga van arra, hogy fizetési kötelezettségéről tájékoztassák.
Az önrendelkezéshez való jog
A beteg szabadon döntheti el, hogy kíván-e egészségügyi ellátást igénybe venni, illetve annak során mely beavatkozások elvégzésébe egyezik bele, melyeket utasít vissza (mindezt írásban jelzi).
Az ellátás visszautasításának joga
A cselekvőképes beteget megilleti az ellátás visszautasításának joga kivéve, ha annak elmaradása mások életét, testi épségét veszélyeztetné (mindezt írásban jelzi).
Az egészségügyi dokumentáció megismerésének joga
Az egészségügyi dokumentációval az egészségügyi szolgáltató, a benne lévő adattal a beteg rendelkezik.
A beteg jogosult a gyógykezelésével összefüggő adatainak kezeléséről tájékoztatást kapni, illetve a rá vonatkozó egészségügyi adatokat megismerni, az egészségügyi dokumentációba betekinteni, valamint ezekről saját költségére másolatot kapni. A beteg, ha azt úgy ítéli meg, az általa pontatlannak, hiányosnak vélt egészségügyi dokumentáció kijavítását, kiegészítését kezdeményezheti, az osztályvezető beleegyezésével.
Az orvosi titoktartáshoz való jog
Az egészségügyi ellátásában részt vevő személyek a betegről az ellátás során tudomásukra jutott egészségügyi és személyes adatokat bizalmasan kötelesek kezelni. A betegnek emellett joga van bármely személyt megnevezni, akit egészségügyi állapota alakulásáról értesíthetnek, illetve joga van bármely személyt ebből kizárni.
A gyógyintézet elhagyásának joga
A beteg cselekvőképes tudatában a gyógyintézetet elhagyhatja saját felelősségére, amennyiben azzal mások testi épségét, egészségét nem veszélyezteti. A beteg távozási szándékát a kezelőorvosnak, osztályvezetőnek köteles bejelenteni, írásban jelezni.
Cselekvőképtelen vagy korlátozottan cselekvőképes személy az intézetet törvényes képviselője felelősségére hagyhatja el, ha azzal mások testi épségét, egészségét nem veszélyezteti. A beteg távozási szándékát a törvényes képviselőjének írásban jeleznie kell a kezelőorvos, osztályvezető részére.
A betegjogok érvényesítése
A beteget felvételekor is tájékoztatják az egészségügyi ellátással kapcsolatos jogairól és azok érvényesítésének lehetőségeiről. Amennyiben a beteg jogainak nem megfelelő érvényesülését, illetve a részére nyújtott egészségügyi ellátást kifogásolja, panasszal élhet az intézmény és annak fenntartója, felé. A beteg panaszát írásban, vagy személyesen, a intézményvezetőnek, vagy a Fenntartónak címezve teheti meg.
A betegek kötelezettségei egészségügyről szóló 1997.évi/CLIV. törvény alapján
- § (1) A beteg az egészségügyi szolgáltatás igénybevételekor köteles tiszteletben tartani az erre vonatkozó jogszabályokat és az egészségügyi szolgáltató működési rendjét.
(2) A beteg – amennyiben ezt egészségi állapota lehetővé teszi – köteles az ellátásában közreműködő egészségügyi dolgozókkal képességei és ismeretei szerint az alábbiak szerint együttműködni:
- a) tájékoztatni őket mindarról, amely szükséges a kórisme megállapításához, a megfelelő kezelési terv elkészítéséhez és a beavatkozások elvégzéséhez, így különösen minden korábbi betegségéről, gyógykezeléséről, gyógyszer vagy gyógyhatású készítmény szedéséről, egészségkárosító kockázati tényezőiről,
- b) tájékoztatni őket – saját betegségével összefüggésben – mindarról, amely mások életét vagy testi épségét veszélyeztetheti, így különösen a fertőző betegségekről és a foglalkozás végzését kizáró megbetegedésekről és állapotokról,
- c) az egészségügyért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) rendeletében foglalt fertőző betegségek esetén megnevezni azon személyeket, akiktől a fertőző betegséget megkaphatta, illetve akiket megfertőzhetett,
- d) tájékoztatni őket minden, az egészségügyi ellátást érintő, általa korábban tett jognyilatkozatáról,
- e) a gyógykezelésével kapcsolatban tőlük kapott rendelkezéseket betartani,
- f) a gyógyintézet házirendjét betartani,
- g) a jogszabály által előírt térítési díjat megfizetni,
- h) jogszabályban előírt személyes adatait hitelt érdemlően igazolni.
(3) A beteg köteles a jogszabály által előírt vagy a jogszabály alapján a szolgáltató által megállapított térítési díjat megfizetni.
- § (1) A beteg és hozzátartozói jogaik gyakorlása során kötelesek tiszteletben tartani más betegek jogait.
(2) A beteg és hozzátartozói jogainak gyakorlása nem sértheti az egészségügyi dolgozóknak törvényben foglalt jogait.
(3) A betegjogok gyakorlásának módját – e törvény keretei között – a szolgáltató működési rendje (gyógyintézeti házirendje) szabályozza.
Panaszok bejelentése, a betegjogi képviselővel való kapcsolattartás rendje
A beteg jogosult az egészségügyi ellátással kapcsolatban panaszt tenni. Panaszával (szóban vagy írásban) közvetlenül az intézményvezetőhöz, vagy a betegjogi képviselőhöz fordulhat.
A betegjogi képviselő az erre irányuló megbízás alapján ellátja a betegek jogainak védelmét és segíti őket e jogaik megismerésében és érvényesítésében.
A Rendelőintézet betegjogi képviselője, elérhetősége:
Betegjogi képviselő: dr. Katona Kornélia
Elérhetősége: mobil: +36 20 4899 542
e-mail:
Jóváhagyta: Sárospatak Város Önkormányzat Egészségügyi és Szociális Bizottsága - Sárospatak Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2011. (III. 30.) önkormányzati rendelet 2. melléklete 3. pont 3.1. alpontja értelmében - átruházott képviselő-testületi hatáskörében eljárva.
Bereiné dr. Jakab Beáta intézményvezető